- Werk: OVT Centraal Station Arnhem
- Opdrachtgever: Bouwcombinatie OV Terminal Arnhem vof
- Oppervlakte: 5000 m2
- Omschrijving: Nieuwbouw
Gebruikte technieken: Nieuwbouw bestaande uit een een laag ondergrond, een gewelfde betonnen constructie met duizenden poeren er op om de gewelfde betonnen buitenzijde en lichtdoorlatende gedeelten te dragen. Op de betonnen onderconstructie is vervolgens aangebracht: een bitumen dampremmer, Betopor, een bitumen tussenlaag en Restitrix MB.
Het stationsgebied in Arnhem is volledig vernieuwd. Om de verwachte bezoekersverdubbeling van station Arnhem te kunnen waarborgen, werd in 1996 een gehele vernieuwing van het Arnhemse stationsgebied in gang gezet. Deze enorme verbouwing heeft geleid tot een modern stationsgebied dat de toekomstige reizigers in al zijn wensen kan voorzien.
De bouw heeft indruk gemaakt, want de nieuwe openbaar vervoer terminal is één van de grootste naoorlogse ontwikkelingen in Arnhem. De indrukwekkende en moderne stationshal is het sluitstuk van de langdurige herinrichting. Door het aanbrengen van verschillende daklichten treedt de zon naar binnen en zijn bovenliggende kantoren goed zichtbaar. Om meerdere station lagen met elkaar te kunnen verbinden, vouwt het oppervlak in de stationshal zich op een manier waarin de verschillende stromen van de lagen samen komen. Het unieke en veeleisende ontwerp vergde creatieve oplossing en ons vermogen om mee te kunnen denken en te zoeken naar verschillende mogelijkheden om ondanks het ontwerp het gehele station overdekt te laten zijn.
De nieuwe stationshal vormt een verbindende schakel tussen de perrons, het busstation, de parkeergarage en de fietsenstalling. Met als resultaat een prachtig en modern station. Wij hebben hier al onze kennis toegepast en innovatie van een ongekend niveau. Niet voor niets zijn wij hiervoor beloond met de Nederlandse DakAward 2015.